דמיון חומרי: אמנות ישראלית מאוסף המוזיאון – שיחה עם דלית מתתיהו

תקציר

  • HE

דמיון חומרי: אמנות ישראלית מאוסף המוזיאון היא תצוגת הקבע החדשה של אוסף האמנות הישראלית במוזיאון תל אביב לאמנות. בתערוכה יוצגו מעל 120 יצירות של מיטב האמניות והאמנים, חלקן ידועות ומוּכּרות ומקצתן מוצגות בפעם הראשונה. התערוכה דמיון חומרי נפרדת מסיפורה של אמנות ישראל כנראטיב כרונולוגי המקביל לסיפור הלאומי. דמיון חומרי הוא מודל של מחשבה שטבע הפילוסוף גסטון בשלאר, בשנים של התעמקות בארבעת יסודות החומר — אדמה, מים, אוויר ואש — ובאופני התגלמותם בדמיון וביצירה. הדמיון החומרי משגשג בדיאלוג בין חומרי העולם ובין דימויים קדומים, ארכיטיפים שנאספו בתודעה האנושית ונטבעו בהכרתנו.

האמנים המשתתפים: ווליד אבו-שקרה, אתי אברג'יל, לארי אברמסון, עליזה אורבך, אביבה אורי, חנה אורלוף, ברכה ל' אטינגר, צבי אלדובי, אלימה, מעיין אליקים, דליה אמוץ, ליאון אנגלסברג, קטה אפרים-מרכוס, אריה ארוך, ביאנקה אשל-גרשוני, יוסף בודקו, יהושע (שוקי) בורקובסקי, יעל בורשטיין, נפתלי בזם, ארנון בן-דוד, איתן בן-משה, אסף בן-צבי, "בצלאל", עדינה בר-און, עדו בר-אל, יואב בראל, שמואל בק, אדם ברג, יוסי ברגר, בלה בריזל, דגנית ברסט, מיכה בר-עם, ציבי גבע, נחום גוטמן, יצחק גולומבק, מיכאל גיטלין, דוד גינתון, גדעון גכטמן, יאיר גרבוז, מיכאל גרובמן, מיכאל גרוס, יהושע גרוסברד, משה גרשוני, אליהו גת, משה גת, נורית דוד, שושנה היימן, שמואל הירשנברג, יוסף הלוי, מיכל הלפמן, עמנואל הצופה, גל וינשטיין, יוסף זריצקי, אירית חמו, שחר יהלום, אתי יעקובי, רות דורית יעקובי, מרים כבסה, חן כהן, מירית כהן, פנחס כהן גן, רפי לביא, יהודית לוין, פנחס ליטבינובסקי, אלה ליטביץ, בתיה לישנסקי, הלמר לרסקי, משה מטוסובסקי, יעקב מישורי, אברהם מלניקוב, מריאן, מיכל נאמן, איברהים נובאני, יהושע נוישטיין, נורה ונעמי, משה ניניו, לאה ניקל, אפרת נתן, מריה סאלח-מחאמיד, אבי סבח, מיכאל סגן-כהן, סולטנה סורוז'ון, הדס סט, פסח סלבוסקי, פורת סלומון, אבשלום עוקשי, אלי פטל, מרדכי פיטקין, סיגל פרימור, נעמה צבר, בן ציון, זויה צ'רקסקי-נאדי, חיים קיוה, משה קסטל, אורי קצנשטיין, יחיאל קריזה, זאב רבן, ראובן רובין, גלעד רטמן, דוד ריב, רחל שביט, בנו שוץ, יעקב שטיינהרדט, משה שטרנשוס, רות שלוס, שמואל שלזינגר, הנרי שלזניאק, יחיאל שמי, פאטמה שנאן, ציונה תג'ר, יגאל תומרקין

אוצרת: דלית מתתיהו | ללא תאריך נעילה

"תערוכת האוסף הישראלי, דמיון חומרי, מוּנעת מהתשוקה להשיב את יצירת האמנות ואת חוויית הצפייה בה אל המחוזות הגופניים והאינטואיטיביים, במובנם העמוק".

דלית מתתיהו, אוצרת התערוכה

מדי כמה שנים מוזיאונים גדולים מרעננים את חדרי התצוגה של האמנות המקומית שלהם. על העושות במלאכה להחליט כיצד להראות חלק מן המכלול השמור במחסנים, חלק שיהיה מעין כרטיס ביקור של סיפור האמנות המקומית. את הסיפור הזה רואים וקוראים מבקרים רבים לאורך זמן עד לריענון הבא. הוא נטוע בחלל ייעודי ומזמין אליו, נוסף על המבקרים הרגילים, כיתות לימוד וסיורים מודרכים רבים. בחדרי התצוגה הללו נעשים ניסיונות להבין מגמות, לסמן מהלך היסטורי, לאפיין סגנונות ולספר סיפור. יש להניח, אם כן, שמעבר למחשבה המרובה המושקעת בהצבתה של כל תערוכה חדשה, עוטפת את החלפת התצוגה של האמנות הישראלית גם תחושה של אחריות מיוחדת.

אולי משום כך עלה על פניי חיוך רחב כשקראתי בעיתון כי שם התערוכה החדשה, שאצרה דלית מתתיהו, המופקדת על אוסף האמנות הישראלית של מוזיאון תל אביב, יהיה דמיון חומרי.

כחוקרות אנחנו מרגישות לא פעם שתחומי העניין שלנו מגיעים מתוך נביעה פנימית של עניין וסקרנות. אך כמה מדהים לגלות, ובעיניי גם – כמה משמח, שמשהו חדש שחשבנו לעסוק בו מעסיק רבות ורבים אחרים. נראה שאכן יש דבר כזה שנקרא "צייטגייסט" .

רוח זמן זו, שהחלה לנשב בסוף המאה הקודמת והתעצמה מאוד בעשור השני של המאה הנוכחית, מחזיקה בהחלט מרכיבים של דמיון וחומר. אלה מככבים במחשבה התרבותית, אך לא רק בה. המפנה האונטולוגי, המפנה אל היש, או המפנה אל החומר, ניכר בלימודים ההומניסטיים, באמנות, בקולנוע ובטלוויזיה, אך גם בלימודי הסביבה ומדעי החיים (בעיקר במסגרת העיסוק בעידן האנתרופוקן).

דלית מתתיהו בחרה בחומר כדי לעשות תפנית; כדי להיחלץ מן המובן מאליו. החומר משהה את הדיבור. אם ניגשים אל מעשה האמנות, או אל כל מכלול חומרי אחר, בבחינת צבר ראיות פיזי למצב חברתי ידוע, הרי הסיפור שתספר האמנות ייפול אל תוך תבניות מוכרות וישעתק אותן. נחזור במהלך טאוטולוגי להבין את מה שאנחנו כבר יודעות. ייתכן שנקבל סיפור לא רע, אבל כוח החידוש שלו יהיה מוגבל. לעומת זאת אם נשתהה ליד החומר, נתאפק מן הדיבור ונבקש להרגיש את התכונות שלו, אולי נשמע דברים אחרים. אולי נספר סיפורים אחרים.

שתי האפשרויות השונות הללו מחזיקות את תשתית הטקסט הראשי של האוצרת. הפתיחה מסמנת את המצב המקובל בקריאת האמנות המקומית:

האמנות הישראלית והנראטיב הלאומי כרוכים זו בזה בקשר סבוך ובלתי ניתן להתרה. שורשי הסבך הזה נתונים בהשרשתה של האמנות המקומית כביטוי חזותי לעבריות המתחדשת, ובחלקו של המכחול הציוני במשיחת הלאום. הקריאות הרבות והמנוגדות בהיסטוריה של האמנות המקומית, כולן כאחת, ראו ביצירת האמנות את ביטויה השלם של המציאות היהודית והישראלית, על גליה ומשבריה. נדמה שהכרוניקה ההיסטורית תבעה מציור, פסל או תצלום לומר דבר־מה, כאילו היה כמוסה של מילוליות מנוסחת.

מול האפשרות הזו – המוּנעת מתמלול, מתרגום, מקריאה ומשיזור נרטיב היסטורי – מגלה האוצרת הנעה אחרת:

תערוכת האוסף הישראלי, דמיון חומרי, מוּנעת מהתשוקה להשיב את יצירת האמנות ואת חוויית הצפייה בה אל המחוזות הגופניים והאינטואיטיביים, במובנם העמוק.

נוכח אלפי היצירות המוחזקות במחסן, התבקשו עקרונות בחירה חלופיים, שימוססו את ההתניות המורגלות של מבטנו באמנות הישראלית ויאפשר לעבודות מסוימות, שמעולם לא נראו, "לראות אור".

העקרונות החליפיים שנבחרו למימוש אותה תשוקה הם עקרונות חומריים: אדמה, אוויר, מים, אש.

יש לכם שלוש שנים לפחות ללכת אל החומר, אך אל תתמהמהו. בינתיים אתן מוזמנות להאזין לשיחה בין דלית לביני, בתנאֵי "זום" הפעם, וסליחה על זה, אך בתקווה שהחומרים יעשו את שלהם.

תמר אלאור היא פרופסור לאנתרופולוגיה במחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים והעורכת המדעית של מדור "תערוכות" בכתב העת "קריאות ישראליות".