דבר העורכות, גיליון 1

על המחבר.ת

פרופ' תמר הרמן, המחלקה לסוציולוגיה, מדע המדינה ותקשורת, האוניברסיטה הפתוחה, והמכון הישראלי לדמוקרטיה
דוא"ל: [email protected]

פרופ' עדנה לומסקי־פדר, המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה ובית ספר לחינוך, האוניברסיטה העברית
דוא"ל: [email protected]

אנו שמחות וגאות להציג את הגיליון הראשון של קריאות ישראליות – כתב עת בעברית, דיגיטלי, רב־תחומי, על החברה הישראלית. מקור היוזמה שלנו להוציא לאור את כתב העת בהכרה שיש מקום, ואפילו צורך, להקים במה המפגישה נשות ואנשי אקדמיה מדיסציפלינות שונות החוקרים את ה"מקום" הישראלי וכותבים על מחקריהם בעברית. ההיענות הרבה לקריאתנו, למרות השמרנות של הממסד, הן באשר לפרסום בשפה העברית הן באשר לפרסום דיגיטלי, היא בעינינו העדות לכך שקריאות ישראליות הוא הדבר הנכון ובזמן הנכון.

תודה לכל מי שתרמו מעבודתם המחקרית לעושרו של הגיליון. תודה גדולה ומיוחדת לאוניברסיטה הפתוחה ולעומדים בראשה – הנשיאה פרופ' מימי איזנשטדט, המשנה לנשיאה פרופ' גיא מירון והמנכ"לית רות שוהם – על שהכירו בנחיצות ובפוטנציאל של קריאות ישראליות ואפשרו את כינונו באמצעות תמיכה כספית ותשתית טכנית. תודה גם לצוות ההפקה המסור, המקצועי והיעיל, ובמיוחד לאלון עוז, רכז המערכת, ולמעצבת הגרפית יעל עינת־ארדיטי. האחריות להפיק כתב עת מצוין אקדמית, מאתגר אינטלקטואלית, מגוון ועדכני מוטלת מעתה עלינו, העורכות.

השקה של גיליון ראשון היא תמיד רגע מכונן וחגיגי. החלטנו לציין זאת על ידי הוספת מדור מיוחד – קריאות פתיחה: מקבץ מסות של חוקרים וחוקרות בולטים בתחומם, שהתבקשו להציע קריאה משלהם של החברה הישראלית. מקצתם בחרו להתמקד במגמות ההתפתחות בתחום הדעת שלהם: פסיכולוגיה, מזרחנות, מדע המדינה, סוציולוגיה של התרבות, ספרות; אחרים העמידו את החברה הישראלית הרחבה כמושא הקריאה שלהם: הקשר עם העולם היהודי, כלכלה והסכסוך הפלסטיני, השינויים ביחסי צבא-חברה, אידאולוגיה ושיח לשוני, תקשורת וחברה בעידן הדיגיטלי; והיו שקראו את החברה הישראלית מתוך התמקדות בקבוצה מסוימת: נשים, חרדים, החברה הערבית, עבריינות נוער. 14 מסות מאירות עיניים, המייצגות תחומי דעת מגוונים ודורות שונים של חוקרים וחוקרות. המכלול הזה מציג פסיפס מרתק ורב־פנים של המחקר המקומי בתחומי מדעי החברה והרוח.

המדור השני של כתב העת – מאמרים – מביא שבעה מאמרים מדיסציפלינות שונות: אנתרופולוגיה, סוציולוגיה, מדע המדינה, עיצוב גרפי. שלושה מהם עוסקים בהשלכות החברתיות והתרבותיות של מגפת הקורונה.

במדור השלישי – ביקורות ספרים – תשע סקירות של ספרים שראו אור לאחרונה ושעניינם החברה הישראלית. גם כאן כיוונו למגוון רחב, ברוח הרב־תחומיות של כתב העת.

היכולות הייחודיות של הפלטפורמה הדיגיטלית מאפשרות לנו לחנוך מדור רביעי – תערוכות. במדור זה נקיים בכל גיליון ביקור וירטואלי בתערוכת אמנות בעלת זיקה לחברה הישראלית. הפעם ביקרה אוצרת המדור, פרופ' תמר אלאור, בתערוכה חפירות – אמנות מזמן עכשיו המוצגת בימים אלה במוזיאון ארצות המקרא שבירושלים. התערוכה עוסקת באופנים שבהם דימויים ארכאולוגיים משובצים בעבודות אמנות מקומית. רשמיה של האוצרת מרוכזים במאמר קצר, המלוּוה בריאיון מוקלט עם האמנית דינה שנהב, שעבודות שלה מוצגות בתערוכה.

אנו סמוכות ובטוחות שגם לקראת הגיליונות הבאים נקבל חומרים עשירים ואיכותיים ומקוות שכתב העת יתפוס את מקומו הראוי בשורה הראשונה של הפרסומים האקדמיים בעברית ובכך ישרת היטב את הקהילה המדעית המקומית.

פרופ' תמר הרמן, פרופ' עדנה לומסקי־פדר